sunnuntai 22. huhtikuuta 2007

Muutoksen voima?

Lieteni sisältä kuului posaus kesken perinteisen perjantaipitsan paistoni, tämän jälkeen olen joutunut koko viikonlopun tyytymään mikroaaltouuniin kaikissa ruuanlämmitystarpeissani. Mikro oli pitkään tulevaisuuden keittiötyökalu, vaikka vanha keksintö itseasiassa olikin, joka vielä mullistaisi ruoanlaiton.

Vaikka vielä joku aika sitten mikroon keksittiin ties vaikka ja mitä hilavitkuttimia, joiden avulla pääsee aina vain parempaan ruokien lopputulokseen, on uusi ja mahtava tapa tehdä ruokaa osoittautunut pääasiassa tähteiden lämmittämiseksi. Kaipaan tuttuja hellaa ja uunia, joilla ruoasta voi tehdä jopa syötävää.

En siis lauantaina aamulla voinut tehdä oikein muuta aamupalaa, kuin pari leivänkannikkaa ja ison kupin kahvia ennen SDP:n Oulun piirin kevätkokousta.

Mitä voinkaan sanoa, paljon puhetta - vaatimusta liikkeen uudistumisesta, mutta kuka sen tekee? Yleisin kommentti, mitä kuulin minulle sanottavan oli: "alkakaahan te nuoret nyt toimimaan." Sikäli hyvä, mutta miksi minulle jäi sellainen maku suuhun, että nuoria halutaan mukaan, mutta nuorten ideat eivät ehkä kelpaakaan?

Muistan yhden tilaisuuden juuri vaalien jälkeen (ja SONKin seminaarin jälkeen, jossa vaaleja kertailimme), jossa kertasin muutamia yksinkertaisia muutosehdotuksia toimintaamme (joista olimme puhuneet). Vastaani sain pääasiassa pään pyörittelyä ja sormien heristelyä. Olen nuori, mitä minä muka toiminnasta voisin tietää?

Anteeksi nyt vain rakkaat vanhemmat toverit, mutta muutos ei tapahdu itsestään. Mikään ei toimi paremmin ihan vain sillä, että yhtäkkiä mukana onkin uutta väkeä. Meidän on pystyttävä tarjoamaan mukaan tuleville muutakin toimintaa kuin kokouksia (joihin rivijäsenet eivät edes pääse!). Nimistä paperilla ei ole hyötyä, kuin ehkä mahdollisina ääninä vaaleissa, ellei nämä nimet usko koko hommaan.

Joskus tuntuu, kuin olisimme olemassa, jotta meitä voi osoitella ja todeta: "katsokaa nyt, on meillä nuoriakin mukana!"

Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että myös paras tukemme tulee vanhempien tovereiden puolelta. Kiitän siitä. Ja siksi uskon edelleen, että tästä liikkeestä tulee se paikka, johon minä olen halunnut koko tämän ajan kuulua.

Ei kommentteja: